Matemàtiques en l'ensenyament

  Hores setmanals
  Hores setmanals
7t EGB
 4 1r ESO
 3
8t EGB
 4 2n ESO
 4
Primer BUP
 5 3r ESO
 3
Segon BUP
 4 4t ESO
 4
Tercer BUP
 4 1r Batxillerat
 4
COU  4 2n Batxillerat
 4



La Reforma. La LOGSE

La LOGSE va implicar tres canvis radicals pel que fa a l'ensenyament de les matemàtiques:


- Una transformació radical de la composició sociològica de l'alumnat en l'Ensenyament Secundari Obligatori (ESO) motivat per l'obligatorietat fins als 16 anys. A les aules del segon cicle (14 - 16 anys) apareixerà un tipus d'alumnat que abans era exclòs del sistema educatiu o derivat a la segona xarxa, la Formació Professional. Aquesta situació donarà origen a un dels greus problemes de la Reforma, davant el qual el professorat no està preparat a respondre i al qual les administracions educatives no troben una solució eficaç, el tractament de la diversitat dins de les aules.



- Una transformació radical dels currículums, tant pel que fa als continguts (per primera vegada s'inclouen continguts diferents dels conceptuals, incloent continguts procedimentals i sobretot d'actituds), com, sobretot, pel que fa a la metodologia amb la de desenvolupar aquests continguts i als mecanismes d'avaluació. Aquestes orientacions metodològiques posen l'èmfasi en el caràcter constructiu del coneixement matemàtic, ressaltant el fet que l'aprenentatge de les matemàtiques és inseparable de l'activitat matemàtica de l'alumne. La "resolució de problemes" es converteix en un dels eixos vertebradors del procés d'aprenentatge, fugint de la idea que la simple transmissió de coneixements tancats i acabats és el nucli fonamental de l'ensenyament matemàtic. Enfocament que recull de forma gairebé completa els suggeriments del NCTM (National Council of Teachers of Mathematics) dels Estats Units publicats en la seva "Agenda per a l'Acció" i en els seus "Estàndards Curriculars i d'Avaluació per a l'Educació Matemàtica [iv]" i per l'Informe Cockroft publicat el 1982 al Regne Unit. De qualsevol manera no cal anar tan lluny, els principis metodològics que inspiren el currículum de matemàtiques recullen de manera completa els consells de l'esmentat anteriorment Decàleg de Pedro Puig Adam.


- Per desgràcia, el tercer aspecte, el quantitatiu és completament negatiu. Els continguts de l'ESO i dels batxillerats no suposen en la pràctica i al final de la secundària una retallada substancial respecte dels del pla del 70, fins i tot en algun cas com el batxillerat de Ciències Socials incorpora continguts nous com la inferència estadística, a més una metodologia activa i participativa dels alumnes, incorporant nous mitjans tecnològics i recursos diversificats, reclama més temps de classe per abordar amb èxit. No obstant això el nombre real d'hores de classe a l'ESO s'ha reduït de manera significativa respecte a l'antic BUP. Mentre el nombre de classes setmanals en 7 º i 8 º d'EGB i 1 º i 2 º de BUP, equivalents per edat als quatre cursos de l'ESO era de quatre, i de 60 minuts per cert, en l'actualitat les classes setmanals de matemàtiques en els dos cursos superiors de l'ESO, 3 º i 4 º és de tres, i de 50 minuts (fins fa dos anys eren 3 hores en tots els cursos). Una reducció substancial que a la pràctica fa impossible complir els objectius proposats amb les orientacions metodològiques indicades. I encara hi ha algú que no s'explica els resultats de l'informe PISA.
 

 

Decàleg de Puig Adam, Pedro (1955)
 

1. No adoptar una didàctica rígida, sinó amoldar-la en cada cas a l'alumne, observant-lo constantment.

2.
No oblidar l'origen de les Matemàtiques ni els processos històrics de la seva evolució.

3.
Presentar les matemàtiques com una unitat en relació amb la vida natural i social.

4.
Graduar acuradament els plans d'abstracció.

5.
Ensenyar guiant l'activitat creadora i descobridora de l'alumne.

6.
Estimular aquesta activitat despertant interès directe i funcional vers l'objecte del coneixement.

7.
Promoure en tot el possible l'autocorrecció.

8.
Aconseguir certa mestria en les solucions abans d'automatitzar-les.

9.
Tenir cura que l'expressió de l'alumne sigui traducció fidel del seu pensament.

10.
Procurar a qualsevol alumne èxits que evitin la seva desànim.